Odborná poradna

Pneumatika - technické informace


Parametry pneumatik

Technické informace

Rozměr pneumatiky Provozní podmínky
185 70 R 13 84 H

Jmenovitá šířka pneu v mm

Profilové číslo Radiální konstrukce Jmenovitý prumer ráfku v palcích Index nosnosti index rychlosti

Rychlostní index (Si)

Index rychlosti osobních pneumatik

SymbolLMNPQRSTUHVWYZR
Rychlost (km/h) 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 >240

Index rychlosti nákladních pneumatik

SymbolA1A2A3A4A5A6A7A8BCDEFGJ
Rychlost (km/h) 5 10 15 20 25 30 35 40 50 60 65 70 80 90 100
SymbolKLMNPQRSTHVWZY-
Rychlost (km/h) 110 120 130 140 150 160 170 180 190 210 240 270 290 >300 -

Index rychlosti motocyklových pneumatik

SymbolJKLMNPQRSTUHVWY
Rychlost (km/h) 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300

Hmotnostní index (Li)

Index nosnosti osobních pneumatik

LIkgLIkgLIkgLIkgLIkg
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 257 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 109 1030 124 1600

Index nosnosti nákladních pneumatik

LikgLikgLikgLikgLikg
70 335 90 600 110 1060 130 1900 150 3350
71 345 91 615 111 1090 131 1950 151 3450
72 355 92 630 112 1120 132 2000 152 3550
73 365 93 650 113 1150 133 2060 153 3650
74 375 94 670 114 1180 134 2120 154 3750
75 387 95 690 115 1215 135 2180 155 3875
76 400 96 710 116 1250 136 2240 156 4000
77 412 97 730 117 1285 137 2300 157 4125
78 425 98 750 118 1320 138 2360 158 4250
79 437 99 775 119 1360 139 2430 159 4375
80 450 100 800 120 1400 140 2500 160 4500
81 462 101 825 121 1450 141 2575 161 4625
82 475 102 850 122 1500 142 2650 162 4750
83 487 103 875 123 1550 143 2725 163 4875
84 500 104 900 124 1600 144 2800 164 5000
85 515 105 925 125 1650 145 2900 165 5150
86 530 106 950 126 1700 146 3000 166 5300
87 545 107 975 127 1750 147 3075 167 5450
88 560 108 1000 128 1800 148 3150 168 5600
89 580 109 1030 129 1850 149 3250 169 5800

Index nosnosti motocyklových pneumatik

LikgLikgLikgLikg
20 80 36 125 52 200 68 315
21 83 37 128 53 206 69 325
22 85 38 132 54 212 70 335
23 88 39 136 55 218 71 345
24 90 40 140 56 224 72 355
25 93 41 145 57 230 73 365
26 95 42 150 58 236 74 375
27 98 43 155 59 243 75 387
28 100 44 160 60 250 76 400
29 103 45 165 61 257 77 412
30 106 46 170 62 265 78 425
31 109 47 175 63 272 79 437
32 112 48 180 64 280 80 450
33 115 49 185 65 290 81 462
34 118 50 190 66 300 82 475
35 121 51 195 67 307 83 487

Časté dotazy

Bezpečná hloubka dezénu pro letní a zimní pneumatiky.

Letní pneumatiky

U těchto pneumatik předpokladem pro bezpečnou jízdu a odpovídající odolnost vůči aquaplaningu je hloubka dezénu 3 mm a více. Podle zákona je pneumatika s hloubkou dezénu 1,6 mm k používání, avšak tato pneumatika dokáže odvést pouhých 15% vody ve srovnání s novými pneumatikami.

Zimní pneumatiky

Pro bezpečnou jízdu je považována hloubka dezénu 4 mm a více. U pneumatik Goodyear, Michelin, Kleber, Sava je i indikátor opotřebení 4 mm s vyznačením sněhové vločky na bočnici. Hloubka dezénu 4 mm pro zimní pneumatiky je doporučené minimum v Německu a zákonem vyžadovaný limit v některých zemích.

Je na zimu lepší užší pneumatika nebo širší?

V zimě se zcela vyjímečně pohybujete v hlubokém sněhu. Daleko běžnější je provoz na zmrzlých nebo mokrých vozovkách při vysokých rychlostech. Při tomto provozu má široký plášť jasnou výhodu. Širší rozměr má více lamel a ostrých hran v záběru, je ovladatelnější za sucha i za mokra a výrazně lépe brzdí a zabírá, především díky větší styčné ploše a lepšímu rozložení tlaku ve stopě.

Kdy vzniká aquaplaning a jak ho nejlépe zvládnout?

Nebezpečí aquaplaningu hrozí většinou v dešti nebo po něm,kdy se na silnici vytvářejí kaluže a dlouhé vodní plochy. Mezi vozovkou a běhouny pneumatik vznikne vodní klín a drážky v běhounu již nestačí vodu odvádět. Pneumatiky nepřiléhají k vozovce a po vrstvě vody začnou klouzat. Riziko aquaplaningu stoupá, má-li vůz ojeté pneumatiky. Častěji tento jev začíná u předních kol a v případě předního pohonu se projevuje náhlým nárůstem otáček motoru. Zejména při brzdění pak vozidlo nejde řídit. Ještě nebezpečnější je, postihne-li aquaplaning zadní kola. Zpočátku totiž necítíte žádný příznak, ale jakmile kola ztratí přilnavost, záď vozu začne klouzat a tlačí se dopředu. Vůz jde okamžitě do smyku a zvládnout jej lze jen velmi obtížně. Jak si při aquaplaningu poradit? Držte pevně volant, kola rovně a pokud se vám podaří, tak vyšlápněte spojkový pedál. Samozřejmě nebrzděte a nepřidávejte plyn. Je totiž lepší vyčkat,až pneumatiky znovu získají kontakt s vozovkou.

Máte správný tlak v pneumatikách?

Jízdní vlastnosti

- vozidlo je hůře ovladatelné, nereaguje dokonale na pohyby volantu při změně směru, plave.

Bezpečnost

- brzdná dráha na podhuštěné pneumatice je delší. Prodlužuje se zhruba o 3 m, ale může být i delší podle rychlosti vozidla. - pokud je vozidlo z výše uvedených důvodů hůře ovladatelné, roste riziko kolize za jízdy.

Výkon

- u podhuštěných pneumatiky roste valivý odpor. Vozidlo ztrácí výkon, zvyšuje se spotřeba paliva. Životnost

- jízdou na podhuštěných pneumatiká dochází jednak k nadměrnému opotřebení krajních partií běhounu, ale výrazně klesá i její celková odolnost proti opotřebení, snižuje se km výkon.

- podhuštěná pneumatika = přetížená. V důsledku přetížení dochází k nadměrnému zahřívání, které může vést až k úplné destrukci pláště.

Odolnost proti poškození

- pokud není v pneumatice odpovídající tlak, podstatně se zvyšuje možnost poškození kostry (např. průrazem), a to i při přejíždění jindy běžně zvládnutelných překážek.

Předepsané huštění

Hodnoty předepsaného huštění neurčuje výrobce pneumatik, ale výrobce vozidla – viz. Technické data vozu. Jeho údaje vychází ze znalosti konstrukce automobilu, výkonu motoru, zatížení náprav apod. Dodržování těchto hodnot je doporučováno jako výchozí. Většinou jsou udávány pro každou nápravu dvě hodnoty huštění.

Menu
Filtr zboží